perjantai 1. toukokuuta 2015

Kuala Lumpur, Malesia - Formulahuumaa ja pimeitä torneja

Nepalissa trekiltä palattuamme päätimme, että menemme katsomaan Formula 1 Malesian Grand Prix:tä, sillä olimme joka tapauksessa menossa Malesian pääkaupunkiin Kuala Lumpuriin. Varsinaisia formulahulluja emme todellakaan ole, Pauliinalla asia on oikeastaan päinvastoin. Mutta kun mahdollisuus kerran tuli vastaan, niin lähdimme mielenkiinnolla katsomaan tunnelmaa paikan päälle. Tuskin lähtisimme varta vasten F1-matkalle, joten nyt ajattelimme ottaa ilon irti kyseisestä sirkuksesta.

Saavuimme perjantai-iltana Malesian pääkaupunkiin Kuala Lumpuriin. Tarkoituksenamme oli siirtyä metrolla hotellille, jonka olimme löytäneet netistä erittäin edullisesti ottaen huomioon uima-altaan, kuntosalin ja sijainnin metroaseman vieressä. Emme tiedä johtuiko se F1-kisojen turistimääristä, mutta KL Sentral -aseman kaikki lippuautomaatit olivat jumissa ja asemalla vallitsi melkoinen kaaos. Taksijonot olivat monen sadan metrin mittaisia, joten sekin vaihtoehto oli poissuljettu. Epätoivo melkein ehti vallata mielemme, mutta lopulta päätimme napata rinkat selkään ja kävellä: ”Eihän sinne hotellille ole kuin muutama kilometri.” Noin kilometrin patikan jälkeen saimme onneksi hyvällä tuurilla napattua taksin lennosta. Se onnenpotku pelastikin parisuhteemme suuremmilta vahingoilta.

Seuraavana päivänä pääsimmekin pitkästä aikaa treenaamaan, kun hotellimme kattokerroksessa oli kohtuullisen hyvä kuntosali. Oli kyllä erittäin mukava fiilis pulahtaa uimaan pienen treenin jälkeen. Illalla tarkoituksenamme oli lähteä tutustumaan Kuala Lumpurin tunnetuimpaan (tai tunnetuimpiin) nähtävyyteen - Petronas Twin Towerseihin. Kyseiset kaksoistornit olivat 2000-luvun alussa maailman korkeimmat rakennukset, kunnes Taiwanissa sijaitseva Taipei 101 nousi edelle. (Ja myöhemmin Dubain Burj Khalifa.) Joku saattaa muistaa tornit myös vuonna 1999 ilmestyneestä kohtuullisen suositusta elokuvasta Ansa Viritetty (Entrapment). Ainakaan Joni ei saanut päästään mielikuvaa Catherine Zeta-Jonesista trikoopuvussaan kiipeilemässä torneissa Sean Conneryn kanssa. :)

Tornit ovat upeat iltavalaistuksessaan - tai niiden olisi pitänyt olla. Illalla ihmettelimme, että onpa vähän vaisua katsella melkein pimeitä torneja. Otimme toki muutamat kuvat ja lähdimme pettyneinä etsimään illallispaikkaa. Täytyy myöntää typeryytemme, sillä vasta jälkikäteen tajusimme että valot olivat sammutettuna tietenkin Earth Hour:n vuoksi. Ihan hyvä, että täälläkin maailmankolkassa ajatellaan energiankulutusta, vaikka samalla tolkuttomat ilmastoinnit pauhaa täysillä joka paikassa. Maanantaina onneksi ehdimme lähteä katsomaan torneja uudelleen ja olihan ne vaikuttavan näköiset. Tornien väliselle sillalle pääsisi myös ihailemaan maisemia, mutta me emme sinne halunneet mennä, sillä itse tornithan ovat ne käytännössä ainoat nähtävyydet Kuala Lumpurissa. Muita pakollisia nähtävyyksiä ei juuri ole.

Petronas-tornit nyt jo täydessä valaistuksessa
Tornit Earth Hourin aikaan
Tornit vähän kauempaa kuvattuna
Edustalla oli hieno suihkulähde
Käytiin myös elektroniikkaostarilla, jossa oli kovat alennusmyynnit. Jonille meinasi iskeä ostovimma.
Useampi kerros pelkkää elektroniikkaa

Sunnuntaina heräsimme aikaisin aamusta ja lähdimme kohti F1-kisoja Sepangin moottoriradalle, joka sijaitsee Kuala Lumpurin lentokentän lähellä. Yllätykseksemme ruuhkia ei juuri ollut, sillä kuljetukset oli suunniteltu kohtuullisen järkevästi. Ensin siirryttiin KL:n keskustasta junalla lentokentälle, jossa ihmiset pakattiin jatkuvasti edestakaisin kulkeviin linja-autoihin. Matkaan meni lopulta vain reilu tunti, vaikka olimme varautuneet huomattavasti pidempään reissuun. Hyvä niin, joten ehdimme tutustumaan F1-sirkuksen oheistoimintaan Sepangin radan keskuksessa. Kävimme katsomassa kuljettajien nimikirjoitussession, mutta emme lähteneet jonottamaan noin tuhannen muun ihmisen joukkoon vaan keskityimme seuraamaan touhua puun alta varjopaikoilta. Kisapaikalla oli myös oikea tivoli maailmanpyörineen ja kummitustaloineen, joten ei liene väärin kutsua tätä touhua sirkukseksi. Muutoin oheistoiminta oli yllättävän vaisua, joten suuntasimme aika pian kohti katsomoamme joka sijaitsi parin kilometrin päässä keskuksesta. Onneksi olimme valinneet katetun seisomakatsomon, sillä aurinko paistoi aika rajusti koko päivän. Vaikka olimme koko päivän varjossa, niin silti maasta heijastuneet UV-säteet värjäsivät päivän päätteeksi kasvomme ferrarinpunaiseen sävyyn.

Matkalla kohti Sepangin kisakeskusta
F1-karnevaalimeininkiä

Itse kilpailua oli yllättävän mukava seurata, kun paikolta näki radasta ehkä jopa kolmasosan. Kisassa riitti myös koko ajan tapahtumia, joten Pauliinakin pääsi kisafiilikseen eikä tylsistynyt. Paikan päällä ei tietenkään pysty seuraamaan tilannetta niin hyvin kuin television äärestä, mutta tunnelma on täysin eri luokkaa. Autojen äänet ja katsomon reaktiot tapahtumiin aiheuttavat rauhallisemmallekin henkilölle kylmänväreitä. Fiilis oli hieno ja tapahtumasta jäi hyvät muistot. Tuskin kuitenkaan ihan heti lähdetään paikan päälle katsomaan formuloita, mutta kiva kokemus se oli kuitenkin.

Morjesta vaan!
Malesialaiset olivat kovia Ferrari-faneja
Onneksi katsomossa oli pieni lippa, sen verran aurinko porotti
Suomalaiskatsojiakin oli luonnollisesti paikan päällä
Räikkönen yritti ajaa kärkeä kiinni alun kolaroinnin jälkeen
Kisa ohi ja ihmiset valuvat pois rata-alueelta
Sepang circuit

Malesiaa ei ollut tarkoituksemme muuten kiertää, joten KL:stä lähdimme aika pian kohti maan luoteisosassa sijaitsevaa Langkawin saarta. Sieltä jatkoimme matkaa Andamaanienmeren Thaimaan puoleiseen osaan kohti Koh Lipeä. Siellä tapahtui sekä positiivisia että negatiivisia yllätyksiä, mutta siitä lisää taas jonkin ajan kuluttua!